KONTAKTA OSS

• Twitter Social Icon

Skärgårdens ringväg

12.07.2018

Denna vecka har projektpersonalen bekantat sig med skärgårdens ringväg, med en liten omväg via Kirjais. Vi har träffat flera företagare i Nagu, såväl inom besöksnäringen som producenter av fiberoptiska produkter, kläder och tjänster. Säsongen är i full gång och det var livligt i byn! På Tackork Gård & Marina fick vi se och höra om de stora investeringar som gjorts i nya faciliteter samt renoveringen av existerande. Arbetet fortsätter ännu och det ska bli intressant att följa med utvecklingen.

I Korpo fick vi beskåda tusentals äppelträd i Wattkast , ta del av information kring produktionsprocessen samt smaka på den utsökta musten, tack för det! Resan fortsatte vidare till Houtskär, där vi åt en delikat middag på Grill-Café Skagen i gästhamnen och övernattade på det väldigt charmiga och välfungerande värdshuset Hyppeis med sitt trevliga värdpar! Projektledare Ulla Mattson-Wiklen berättade nästa dag om hur Houtskär är i utveckling och Johan Gräsbeck tog oss på en rundtur i Skärgårdsskolan med sina många byggnader. Ulla har jobbat aktivt bland annat med att se över skyltningen på Houtskär, en viktig detalj för att besökare ska hitta fram och kanske även göra oplanerade avstickare.  Vi fick under resans gång också ta del av de fina busskurerna som de olika byarna piffat upp; ett väldigt lyckat initiativ som  piggar upp omgivningen!

Resan fortsatte via Mossala och Mossala Island Resort till Iniö, där vi tog oss en kopp kaffe med superläcker hemgjord ostkaka på Café Gamla Banken, medan vi diskuterade Iniös utveckling med ordföranden för Pro Iniö rf, Janne Gröning. Därefter såg vi den intressanta utställningen "Hemma i skärgården" i Snäckan, där Aalto-universitetets studerande  presenterar olika visioner för hur man kan lösa problemen med boende i skärgården, med Iniö som utgångspunkt.  Till sist tog vi oss vidare till Gustafs och Peterzens med sitt båthushotell, varefter vi styrde kosan hem. Väldigt intressanta och givande två dagar med många lyckade möten, informationsutbyte och nya tankar och idéer. Tack till alla som vi träffade, jobbet fortsätter!